Hedersgaffeln

\  foreningen  \  Hedersgaffeln

Hedersgaffeln

Finns det någon Du känner som gör ett bra jobb och som Du vill ska uppmärksammas med en Hedersgaffel? Nominera till SvAfs pris Hedersgaffeln!

Kriterierna är att personen måste vara legitimerad audionom och medlem i SvAf. Varför är just denna person värd att uppmärksammas? Sänd namn och motivering till info@svaf.nu. Vinnaren presenteras normalt sett under årets rikskonferens. Kriterier/policy finns att läsa här.

Vinnaren utses av SvAfs styrelse.

Nominering till 2023 års pristagare Birgitta Vallström Berg:

Birgitta Vallström-Berg har arbetat som audionom sedan början av 90-talet på bl.a. audionommottagning Mölndals sjukhus och de sista dryga 3 åren på audionommottagning Göteborg. Hon är en passionerad audionom som brinner för att hjälpa människor att förbättra deras hörselhälsa och därigenom öka deras livskvalitet. Genom att använda sina kunskaper och erfarenheter inom det audiologiska området har Birgitta kunnat skapa betydande positiva förändringar för många av sina patienter. Hon har bland annat skrivit en magisteruppsats vid Göteborgs Universitet där hon fokuserat på par-handledning utifrån ett handledarperspektiv. Metoden innebär att två studenter tillsammans har olika strukturerade arbetsuppgifter att förbereda, lösa, diskutera och reflektera över innan de söker hjälp eller diskuterar vidare med sin handledare. Centralt i modellen är att studenterna ska tränas på att ge varandra feedback på hur olika uppgifter utförs. Metoden används för närvarande inom hela Västra Götalandsregionen.

Birgitta är ständigt uppdaterad med de senaste teknikerna och metoderna inom audiologi för att kunna ge bästa möjliga vård till sina patienter. Genom att fokusera på en personcentrerad vård och att ta hänsyn till sina patienters individuella behov har Birgitta hjälpt många människor att förbättra sin hörsel och därmed också sin självständighet och livskvalitet. Birgitta tror på att ständigt utvecklas och strävar alltid efter att förbättra sina färdigheter och kunskaper inom området. Att vinna Hedersgaffeln skulle inte bara erkänna hennes hårda arbete och insatser under flera decennier utan också inspirera många andra kollegor på kliniken att bidra till hörselvården på ett positivt sätt.

Sammanfattningsvis har Birgitta, med sin gedigna kunskap inom audiologi, varit till stor tillgång för patienter, kollegor och studenter. Genom att kandidera Birgitta till denna utmärkelse vill vi hylla henne för alla hennes insatser på vår klinik. Birgitta är en mycket värdig vinnare av Hedersgaffeln 2023, tycker vi hennes kollegor.”

Vinnare av Hedersgaffeln under de senaste åren har varit:

2023 Birgitta Vallström-Berg, Göteborg
2022 Sara Jansson, Jönköping